Tuesday, June 12, 2007

Jak jste věděl

" kterým autobusem pojede Göransson?"
"Zavolal mi a já mu dal instrukce."
"Tak jste ho vlastně instruoval, co má dělat, aby se dal zavraždit," poznamenal Gunvald Larsson.
"Pochopte přece, že mi nic jiného nezbývalo! Ostatně jsem to udělal humánně, nestačil ani pochopit, oč jde, vůbec nic nezpozoroval."
"Jak to myslíte, humánně?"
"Nemohli byste mi dát už konečně pokoj?"
"Ještě ne. Nejdřív nám musíte vysvětlit, jak to bylo s tím autobusem."
"Tak dobrá. Ale pak odejdete! Slibujete, že pak odejdete?"
Rönn se podíval na Gunvalda Larssona a řekl:
"To vám můžeme slíbit."
"V pondělí dopoledne mi Nisse zavolal do kanceláře. Byl zoufalý a říkal, že ho ten člověk sleduje na každém kroku. Bylo mi jasné, že už to dlouho nevydrží. Věděl jsem, že moje paní i služebná budou večer pryč. A bylo vhodné počasí. Děti usínají pravidelně velmi brzy, tak jsem..."
"Ano, dál."
"Řekl jsem Nissemu, aby toho člověka vylákal do Djurgärdenu, že se na něho chci podívat, a aby tam počkal na dvoupatrový autobus, nastoupil do něho asi tak v deset hodin a jel až na konečnou.
Čtvrt hodiny předtím mi měl zavolat na mou přímou linku do kanceláře. Jel jsem z domova těsně po deváté, zaparkoval auto, šel do kanceláře a čekal. Nerozsvítil jsem. Zavolal mi, jak bylo dohodnuto, a já šel k autobusu."
"Vyhlédl jste si to místo předem?"
"Ve dne jsem si tu trasu projel. Bylo to vhodné místo.
Předpokládal jsem, že tam bude liduprázdno, zvlášť když bude až do večera pršet. Kromě toho jsem počítal s tím, že až na konečnou pojede málo lidí. Bylo by bývalo nejlepší, kdyby jel autobusem jenom Nisse a ten člověk, co ho sledoval, a pak už jenom řidič a případně pár dalších lidí."
"Pár dalších lidí," opakoval po něm Gunvald Larsson."A kdo to měl být, těch pár dalších lidí?"
"Kdokoli. Aby to líp vypadalo."
Rönn se podíval na Gunvalda Larssona a zakroutil hlavou.
Pak se otočil k muži na lůžku a zeptal se ho:
"Jaký jste přitom měl pocit?"
"Takové těžké rozhodnutí je vždycky zkouška. Ale já jsem už takový, že když se jednou pro něco rozhodnu, tak..."
Nedomluvil.